() Важните, но неизказани неща за грамотността на децата ни и що е то ПИЗА

By digitalchampion  | December 09, 2013

Sorry, this entry is only available in .

7 Comments

  • Стоян Димитров

    Статията е интересна и има както своите силни, така и своите слаби страни.
    Нека да започнем с това, че Седемте чудеса на света са именно чудеса, защото са били невероятни архитектурни постижения за своето време, както и за сравнително първобитните технологични методи, които са били на разположение през периода на построяването им (Античността). Разликата от хилядолетие и половина между времето на създаване на последното от Чудесата на света (Александрийския фар/ 280 пр. н. е.) и началото на строежа на Наклонената кула в Пиза (1173 сл. н.е.)може за някои да не е от най-важните приоритети при писане на статия, но поне некадърността на строителите, която спомага за атрактивното положение на кулата, би трябвало да покаже, че това не е точно чудо на чудесата.
    С точката за необходимостта от яснота по въпроса кое е ефективно в настоящата ни образователна система както и в бъдещото ? реформиране, въпроса за компетентността на преподавателския състав, както и актуализацията на учебните методи и средства съм напълно съгласен. Може би най-важна е темата за изравняване на нивото между различните училища. Системата трябва да бъде така устроена, че в максимална степен да ограничи влиянието на извънучилищната среда,за да имат учениците равни възможности и шансове за развитие. Относно последната точка бих възразил като дам за пример Финландия – липсата на предучилищно образование не е пречка за държавата да се нареди на първите места в ранглистата на ПИЗА.
    По темата за образованието във Финландия бих препоръчал някоя от презентациите на Dr. Pasi Sahlberg в YouTube.

  • Поздравления за статията! Съгласна съм с всичко, написано тук. Много точно е определена ситуацията в България – много ученици са функционално неграмотни. Според мен има няколко причини за това:
    1. Няма механизъм за стимулиране на учителите да се развиват.
    2. По време на изпитите в България се преписва.
    Малък коментар – когато бях в Америка присъствах на онлайн изпит, на който се явиха ученици от 9 клас. Веднага след приключването учителката провери резултатите. За една ученичка като коментар беше написано, че има знания за 3 клас (вместо девети). В сайта беше описан дълъг списък с това какво трябва да научи. Ако не го направи – не иска да го научи – просто ОТПАДА от училище. Друг вариант няма!
    3. Необходимо е тези ученици, които не се справят да отпадат от училище и да продължат в друга форма.

    • MMartymp

      Напълно съм съгласен с този коментар. В България изпитите са пародия(масово преписване)! Причините са много, но най-вече това беше наложено от компетентния министър Вълчев. Матурата и външното оценяване са негово изобретение. Форматът на изпитите остана непроменен…!? А ГЕРБ вместо да промени нещо, 3 години мъдри закон, в който няма нищо ново!!!

  • raz

    Не е проблемът в това какво се учи, а в това че не се учи. Слаби учители и слаба мотивация(и от двете страни). Колкото до опростяването на учебното съдържание това е като решението на амриканците за проблема с наднорменото тегло – границата, над която човек се счита за дебел, се вдига и изведнъж няма вече затлъстяване. Колко поколения са учили по “сложното съдържание” и са се справяли някак и по-добри резултати са имали.

  • Димитър Димитров

    В образованието трябва да се инвестират огромни средства!
    Расте поколение,
    което не само че е неграмотно,
    но и няма интерес
    да се образова!
    България масово произвежда келнери,
    крупиета и разносвачи на пици!
    Бедата е в това,
    че на много деца им липсват първите седем години!
    Т.е. възпитанието в семейството!
    Изоставаме много, но за да имаме икономика, която да задържи младите в България, трябват ни подготвени кадри!
    Държавата е безсилна, ако Бизнесът сам не се намеси в подготовката на бъдещите си кадри!
    И това няма да стане за година две, а минимум за 10-20 години!

    • Георги Иванов

      Келнери,крупиета.Мисля че това са занаяти,които изискват немалка квалификация минимум добро владеене на чужд език.Механиците,които сменят гуми във Ф1 са със по две инжинерни
      образования.В статията се говори за функционална неграмотност т.е. Хора,които не могат да мислят.А кои какво работи е въпрос на личен избор,мисля,че е по-добре да бъдеш най-добрият келнер,отколкото най-лошият инженер.

    • Мариана Василева

      Искам да подкрепя Вашето мнение г-н Димитров, за първите седем години от възпитанието на Нашите деца. Свидетел съм на какво ли не в училище, ние родителите сме виновни за възпитанието и възприемането на училището. Имам чувството, че болшинството да не се изразявам в проценти отиват за да си разнообразят сивото ежедневие, не се гледа на училището като на “светило” както беше едно време днес училището се е превърнало в развлекателно заведение. Затова и качеството е толкова ниско и ако не се вземат мерки ще стане още по-зле. Това поколение което е сега не искам да бъда негативно настроена но не чакам добри специалисти било то в областта на Икономиката, Медицината и т.н. Още от детската градина се говори за пари за бедни и богати Ние родителите разделяме тези деца като ги изпращаме в частни детски градини и частни училища където днес Образованието се купува. Държавата трябва да влезе в своята роля и да се спрат тези спекулации за да могат да излизат все повече качествени кадри и да направи така, че те да намерят място тук в собствената си родина а не да гледат навън.

Your email address will not be published

Current day month ye@r *